Cykelturer

Cykeltur

Upptäck Habos natur från cykelsadeln

Naturskyddsföreningen har givit ut en liten cykelguide med 10 cykelturer i Habo.

Alla rundturer håller sig mellan riksväg 48 och Gustav Adolf och är tänkta att utgå från Blå Torget i Habo.

Exempel på cykeltur:
Blå Torget – Ebbarp – Klerebo – Lidhult – Blå Torget. Längd ca 20 km.
Rastplatser:
Klerebo efter 10 km och Äskhult efter ytterligare 4 km eller rasta där Du själv vill.

Färdväg:

Tag den södra utfarten från samhället förbi Kärnekulla och välj cykelvägen till Fiskebäcks Kapell. Kyrkogården är värd ett besök. Se gravstenarna från 1700-talet med intressanta inskrifter. Detta kan vara den äldsta kyrkplatsen i Habo. En dopfunt från 1100-talet finns bevarad härifrån i länsmuseet. Fortsätt över lv 195 upp mot Ebbarp genom den gamla byn Österlid. Vägen svänger tvärt till vänster mot Aledal över Domneåns djupa ravin. Till höger kan vi se resterna av den gamla nyckelfabriken. Fortsätt genom tunneln under Västerleden. Vi kommer in i Bankeryd och tar till höger på Björnebergsvägen. Före kyrkan tar vi till höger på nytt mot Klerebo. Framme vid Klerebodammen finns bra möjlighet till en rast. I fyrvägskorset tar vi sedan till höger mot Habo kyrka och passerar gårdarna Bod och Bosaryd på vänster hand. Vid Åtorp kör vi över Domneån och kommer in i Habo igen. Ta till höger vid Lindhult och efter 1 km kan vi ta en rast vid Äskhult med vacker utsikt mot Habo kyrka. Vi fortsätter sedan och efter 1 km tar vi till höger i T-korset vid Hultarp. Efter ytterligare 1,5 km är det dags att svänga vänster mot Bränninge och samhället.

Kartunderlag: Gröna kartan: Ulricehamn 7D SO eller Gula kartan: Habo 7D:48 och Bankeryd 7D:28

”10 cykelturer i Habo” innerhåller inte bara text utan också kartbilder över turerna och alternativ och komplettering av turerna.
Är Du intresserad av cykelturer kan Du beställa ”10 cykelturer i Habo” av Gösta Börjeson tel 036-406 11. Kostnad 20 kr