År 2014

Årsmöte

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vår ordförande Gösta Börjeson visade bilder från ”En botanisk resa till Gotland”. Därefter serverades kaffe och semla och så avslutade  vi  med årsmötesförhandlingar.

Samtliga foto A.Svensson

De vilda blommornas dag.

Varje år firas ”De vilda blommornas dag” söndagen före midsommar.

Vi började nere vid Vätterstranden nedanför Munkaskog och tittade på de växter, somm fanns där. Sedan åkte vi upp till Motell Wästegöte och gick utmed väg 195. Där såg vi ett flertal nattvioler.

Några bilder från detta.

Samtliga foto A. Avensson

Slåtter

Första lördagen i augusti har vi vår slåtterdag, då åkerholmarna ute i Tålåsen slås. På dessa åkerholmar växer orkidén ”Brudsporre” och den gynnas av att man slår med lie. I år var vi en liten tapper skara.

Kom gärna med på slåtter och var med om lieslagning.

Skärpning av lie.

Skönt med kaffepaus

Samtiga foto A. Svensson

Bildvisning

Naturfotograf Jan Gustavsson gästade oss och visade bilder från sin resa under rubrik ”Att åka till Antarktis”. Många fina bilder visades.

BILDVIS_1

Affisch till Jan Gustavssons berättelse och bilder.

Jan Gustavsson och Gösta Börjeson

Foto A. Svensson

Öringens dag och öringsafari

Som vanligt sista söndagen i oktober hålls öringens dag i Jönköpings län tillsammans med Habo kommun med aktiviteter på Spinnet. Habo NSF anordnar en vandring längs Knipån mellan väg 195 och Vättern. Vi var 10 personer som deltog. Dåligt gott om öring var det i ån. Det höga vattenflödet kanske gjorde sitt till att det var svårt att se några öringar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På väg att spana in öring.
Finns det någon fisk?

Samtliga foto A. Svensson